آرمان جاویدان

ساخت وبلاگ
سَنَندَج که نام درست آن سنه دژ می یاشد ، کانون استان کردستان و بیستمین شهر بزرگ ایران است و ایرانیان دلیر کُرد در آن می زیند . این شهر در باختر ایران جای گرفته‌است . سنندج در بلندی ۱۵۰۰ متری از رویه(سطح) دریا و در میانبند کوهستانی زاگرس جای گرفته و آب و هوایی میانه و کوهستانی دارد . این شهر از سوی باختر به کوه آبیدر ، از اپاختر به کوه شیخ معروف از نیمروز به کوه سراج‌الدین و از خاور به کوه خاتون شیشه‌ ری و گردنه لیلاخ کرانمند شده‌ است و در میانبندی به گستره ۹۵/۷۶۴ هکتار گسترده‌است . چَپیره(جمعیت) این شهر بر شالوده برآورد سال ۱۴۰۰خورشیدی ، ۵۵۰٬۰۰۰ ایرانی می باشد.سنندج همچون یکی از پایتخت‌های موسیقی جهان شناخته شده است . پایتخت نوروز جهان ، شهر نوآور موسیقی ، شهر هزار تپه و پایتخت نَسک(کتاب) ایران شناخته می‌شود . سنندج در میان ۲۴۵ شهر از شهرهای نوآور جهانی یونسکو و همچنین ۲۸ شهر نوآور موسیقی جهان نیز جای دارد که نشانگر فرهنگ برتر ایرانیان کُرد است.سنندج از نگر جغرافیایی و شهرسازی روزگار صفوی و قاجار ، از بافت شهری کلاسیک با ارزشی برخوردار است که سازه‌های مسکونی و عام‌المنفعه پرشماری همچون گرمایه و بازار در آن مانده‌است . این شهر دارای گستره بافت تاریخی فرهنگی با گستردگی‌ای برابر ۱۲۰ هکتار است . همچنین سنندج از روزگار دیرین از مراکز کرامند ایرانیان اهل سنت بوده ‌است.در این شهر، زبان زیبا و ایرانیِ کردی اردلانی همچون زبان گفتاری به کار گرفته می شود.نامشهر سنندج را از برای جای گرفتن در دامنه کوه ، در گذشته سنه می‌خواندند و چون دژ آن از نگر سپاهی کرامندی بسیاری داشته ، آن را سنه‌دژ (دژی در پای کوه) می‌نامیدند که کم‌کم معرب شده وسنندج نام گرفت که شایسته است دوباره همان سنه دژ نامید آرمان جاویدان...
ما را در سایت آرمان جاویدان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : armanjavidano بازدید : 5 تاريخ : سه شنبه 22 اسفند 1402 ساعت: 19:07

امیرحسین خنجی[1] شهرسازی بارزترین نماد تمدن است. آیا جهادگرانی که اسلام را گستردند شهرسازی می‌دانستند؟ نه ، زیرا یا بیابانیانِ چادرنشین بودند یا از مکه و مدینه آمدند که دو روستای بسیار عقب‌مانده و پرت‌افتاده از حاشیۀ تمدن جهانی بودند. جاده سازی نماد تمدن است .آیا جهادگرانی که اسلام را گستردند جاده سازی می‌دانستند؟ نه. بیابان‌گردانی بودند که مسیرشان را با نشانه کردن ستاره و خورشید می‌پیمودند و نیاز به جاده نداشتند تا جاده سازی آموخته باشند. پل سازی نماد تمدن است. آیا جهادگرانی که اسلام را گستردند پل سازی را می‌شناختند؟ نه . تا وقتی که به ایران آمدند نمی دانستند که پل چه گونه ساخته می‌شود. صنعت نماد تمدن است . آیا جهادگرانی که اسلام را گستردند صنعتی داشتند؟ نه . صنعتگری و صنعتگران را خوار می‌شمردند. تشکیلات دولتی برترین نماد تمدن است. آیا اسلامیانی که به خاورمیانه آمدند تشکیلات دولتی را می‌شناختند؟ نه . آنها با ابتدایی‌ترین شکل حکومت و دولت نیز آشنا نبودند و تنها نهادی که می‌شناختند قبیله بود و تنها شکل زندگی جمعی که می‌شناختند زندگی قبیله‌یی بود.اسلام وقتی به شمشیر جهادگران عرب در خاورمیانه سلطه یافت نه شهرسازی می‌دانست نه جاده سازی نه پل‌سازی را می‌شناخت . نه صنعتی داشت . از میان همۀ هنرهای جهان متمدن نیز تنها چیزی که داشت «شعر» بود . همین . نه پیکره‌سازی نه نگارگری نه تزیینات معماری نه زیباسازی زندگی شهری را می‌شناخت و نه موسیقی و نه بازیهای تفریحی مردم متمدن را می‌دانست و نه هیچ ایده‌ای از دولت و تشکیلات دولتی داشت. تنها هنری که عربهای جهادگر می‌دانستند ویران کردن تأسیسات تمدنی بود. ترجمۀ نوشته ای از مقدمه ابن خلدون بخوانیم:«عربها وقتی بر سرزمینهائی دست یابند آن سرزمین آرمان جاویدان...
ما را در سایت آرمان جاویدان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : armanjavidano بازدید : 2 تاريخ : سه شنبه 22 اسفند 1402 ساعت: 19:07

مَراغه یکی از شهرهای استان آذربایجان خاوری است که پس از شهر تبریز دومین شهر بزرگ و پر چَپیره(جمعیت) استان است . این شهر در کنار رودخانه صوفی‌چای در دامنه نیمروزی کوه سهند و در ۱۳۵ کیلومتری نیمروز مرکز استان جای گرفته است.مراغه که به باغ شهر ایران و پایتخت اخترشناسی ایران نامور است یکی از ده شهر سالمَهی(تاریخی) ایران می‌باشد . سالانه گردشگران بیرونی و ایرانی بسیاری از مراغه دیدن می‌کنند . بهزاد رحمت زاده مراغه را به بهشت دوم نامیده است . مراغه با کیهان سبز و باغ های پرشمار در درون شهر همچنین رودخانه زیبای صوفی چای که از مرکز شهر می‌گذرد یکی از کرامند‌ترین مراکز گردشگری در استان آذربایجان خاوری شمرده می‌شود ، خیابان‌های پردرخت و درختان سر به آسمان کشیده زیبایی ویژه ای به خیابان‌های مراغه بخشیده‌است . مراغه همچنین دومین کهن شهر آذربایجان پس از ارومیه می‌باشد . این شهر از دوران پیش از اسلام آباد بوده‌است اما سده های ۱۲ تا ۱۴ ترسایی دوران بالندگی و شکوفایی آن است . زمانی که کانون زنجیره های پرشمار بومی همچون احمدیلیان و اتابکان آذربایجان بوده‌است و سرانجام کانون فرمانروایی ایلخانان و پایتخت ایران در آن دوران جای داده شد . مراغه از نگر بافت غنی سالمَهی و فرهنگی ، با بیش از ۳۰۰ اثر ثبت شده میهنی ، یکی از ۱۰ شهر برتر کشور شمرده می شود . رصد خانه مراغه که در دوران خواجه نصیرالدین توسی بنیاد شده از جمله آثار سالمَهی برجسته مراغه و ایران است که بیش از ۴۰۰۰۰۰ پوشینه نسک در آن هَستُمند بوده‌است و بزرگترین دانشمندان اسلامی سراسر جهان اسلام در آن گرد هم آمده بودند.مراغه با دارا بودن ۳۰ کیلومتر مربع گستره (سال۱۳۹۸ خورشیدی) و۱۷۵۶۰۰ ایرانی ، دومین شهر بزرگ پس از تبریز و دومین شهر پر چَپیره (جم آرمان جاویدان...
ما را در سایت آرمان جاویدان دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : armanjavidano بازدید : 4 تاريخ : سه شنبه 22 اسفند 1402 ساعت: 19:07